Juridische procedures

Elke geadopteerde heeft het recht de persoonlijke geschiedenis en afstamming te kennen. De verantwoordelijke instanties zijn, volgens de VN-resolutie uit 2022, verplicht om hier zoveel mogelijk ondersteuning aan te geven. ARAN strijdt voor het collectief en helpt het individu om op te komen voor zijn of haar rechten.

Procedures


Bij adopties zijn heel veel verschillende instanties betrokken. Allemaal hebben ze ook documenten bewaard die samen een compleet adoptiedossier vormen.

Als je op zoek gaat, kun je erachter komen dat er dingen niet goed zijn gegaan en dat er bijvoorbeeld informatie ontbreekt omdat papieren kwijt zijn geraakt, zijn vernietigd of omdat er is gefraudeerd met jouw gegevens.


Helaas is er in Nederland geen centraal onafhankelijk meldpunt. Je moet dus zelf erachter komen hoe en waar je een klacht kunt indienen.

Je hebt verschillende mogelijkheden om je beklag te doen. Je vindt via deze pagina een overzicht van instanties waar je een klacht kunt indienen en we geven je uitleg hoe zo'n procedure werkt en waar je rekening mee moet houden.

Samen strijden


Een procedure starten is niet zomaar iets. 


Proceduremogelijkheden


Voor het collectief

Adoptiebemiddelaars


Tekst



Staat der Nederlanden


Tekst


De Nationale Ombudsman


Je kunt voor alle klachten bij alle Rijksoverheidsinstanties uiteindelijk ook terecht bij de Nationale Ombudsman.



Kop


Tekst



Onze hulp nodig?


Wij kunnen geadopteerden concreet helpen of adviseren bij één van de drie onderstaande onderwerpen 

Zoeken naar dossierstukken

Ik wil een klacht indienen bij een instantie

Ik wil mijn identiteit herstellen

Neem contact op voor advies