De website wordt stap voor stap opgebouwd. Nog niet alle pagina's en inhoud zijn up to date.
Heb je vragen of opmerkingen, neem gerust contact op.
Elke geadopteerde heeft het recht de persoonlijke geschiedenis en afstamming te kennen. De verantwoordelijke instanties zijn, volgens de VN-resolutie uit 2022, verplicht om hier zoveel mogelijk ondersteuning aan te geven. ARAN strijdt voor het collectief en helpt het individu om op te komen voor zijn of haar rechten.
Bij adopties zijn heel veel verschillende instanties betrokken. Allemaal hebben ze ook documenten bewaard die samen een compleet adoptiedossier vormen.
Als je op zoek gaat, kun je erachter komen dat er dingen niet goed zijn gegaan en dat er bijvoorbeeld informatie ontbreekt omdat papieren kwijt zijn geraakt, zijn vernietigd of omdat er is gefraudeerd met jouw gegevens.
Helaas is er in Nederland geen centraal onafhankelijk meldpunt. Je moet dus zelf erachter komen hoe en waar je een klacht kunt indienen.
Je hebt verschillende mogelijkheden om je beklag te doen. Je vindt via deze pagina een overzicht van instanties waar je een klacht kunt indienen en we geven je uitleg hoe zo'n procedure werkt en waar je rekening mee moet houden.
Een procedure starten is niet zomaar iets.
Tekst
Tekst
De Nationale Ombudsman
Je kunt voor alle klachten bij alle Rijksoverheidsinstanties uiteindelijk ook terecht bij de Nationale Ombudsman.
Kop
Tekst
Zoeken naar dossierstukken
Ik wil mijn identiteit herstellen