Zoeken in je geboorteland

Op zoek gaan in je geboorteland naar je eerste familie en je oorspronkelijke identiteit is helaas geen makkelijk traject.

Hier lees je een aantal tips van zaken waar je over na kunt denken voordat je aan de slag gaat.

1. Wil je dit alleen doen of wil je andere mensen betrekken bij je zoektocht? Heb je erover nagedacht hoe je wilt omgaan met vragen die je krijgt uit je omgeving over je zoektocht en de vorderingen daarvan?
  2. Heb je gedacht aan mentale of psychologische ondersteuning voorafgaand aan of tijdens je zoektocht? Het kan fijn zijn om je te helpen navigeren in de vele gevoelens en emoties en ook vragen die op je pad gaan komen.
  3. Houd er rekening mee dat je misschien nooit de antwoorden gaat vinden waar je naar verlangt en bereid je voor op bureaucratie, onbegrip, tegenwerking en onwil in je zoektocht.
  4. Heb je de papieren, zover je weet, zo compleet mogelijk zelf in bezit? Liggen ze nog bij je adoptieouders? Bepaal voor jezelf wat je met hen wilt delen hierover en wat niet.
  5. Indien het voor jou goed voelt, probeer ook zoveel als mogelijk informatie op te halen bij je adoptieouders. Vooral wanneer zij destijds naar jouw geboorteland zijn gereisd om jou op te halen of wanneer er verschillende contactpersonen of tussenpersonen betrokken waren, kan het je erg helpen om zoveel als mogelijk details en feitjes te weten, zoals namen, plaatsen, data, locaties, etc.
  6. Je kunt bij de adoptiebemiddelaar (vergunninghouder) die betrokken was bij jouw adoptie, een afschrift of kopie van je dossier opvragen. Ga hiervoor naar de toolkit. ARAN kan je helpen een verzoek tot inzage/afschrift in te dienen bij de adoptiebemiddelaar. De ervaring leert dat ze niet echt behulpzaam zijn naar geadopteerden toe.
  7. Het kan je helpen om een tijdlijn te maken van je eerste periode door alle documenten die je hebt, op datumvolgorde te leggen en goed te kijken wat je daarop kunt terugvinden over locaties waar je vermoedelijk zou hebben verbleven.
  8. Helaas moeten we alle kosten zelf betalen. Indien je geen of bijna geen papieren aanwijzingen hebt om je familie te vinden, zul je in veel gevallen het advies krijgen om een DNA-test te doen. Je hebt hier soms een creditcard voor nodig, afhankelijk van welke werkwijze of afspraken een belangengroep of land heeft. Je kunt eraan denken om een crowdfunding op te zetten. ARAN kan jou ook helpen bij het opzetten van een crowdfunding en zal in elk geval met alle liefde jouw oproep verspreiden via sociale media.
  9. Vrijwel alle belangengroepen werken op basis van vrijwilligers. Soms worden er kosten in rekening gebracht. De belangengroepen zelf kunnen je hier meer over uitleggen.

Overzicht belangengroepen

Helaas voelt de Staat der Nederlanden zich niet verantwoordelijk om ons te helpen zoeken en vinden waar we recht op hebben en is het concreet zoeken naar familie en geschiedenis iets wat we zelf moeten doen.

Dankzij vele geadopteerden die zelf jarenlang op zoek zijn, zijn er inmiddels veel expertise, netwerken en ervaring aanwezig en is dat in veel gevallen geformaliseerd in stichtingen die geadopteerden zelf hebben opgericht.

Via onderstaande button open je een overzicht met de belangengroepen die in Nederland en Vlaanderen bekend zijn. Veel groepen hebben een website en de meesten hebben ook een facebookgroep. Ook zijn er meer algemene facebookgroepen voor geadopteerden waar je verder in gesprek kunt met lotgenoten, landgenoten en tips kunt krijgen om te zoeken.

De community van geadopteerden is heel actief, betrokken en behulpzaam, dus wees niet bang om je vragen te stellen.

Laat het ons weten wanneer je merkt dat de informatie niet meer actueel is. We kunnen het overzicht dan updaten.

Neem contact op voor vragen over zoektochten